Mrcasení Absolutního divadla v Chotěboři
Datum: 11. únor 2009, 12:12
Autor: Milan Stránský
Rubrika: Kulturní akce
Divadelní představení
Kinosál Chotěboř, čtvrtek 19. února od 18.00 hod.
Inscenace zprostředkovává utopický obraz mediální zábavy daleké budoucnosti roku 2308. Od naší současnosti se mnohé nezměnilo, divácká poptávka vidět stále více a více kuriozit, zvráceností a primitivního humoru se ne-přetržitě drží v kurzu. Raketový start tzv. reality show, který způsobil hotový boom v divácké sledovanosti na počátku jednadvacátého věku, o tři století později, vlivem rozvíjející se moderní techniky, dosahuje svého vrcholu v podobě retro – interaktivní reality show nazvané „Co se to mrcasí v trojúhelníku“.
Vybraní jedinci, ve své době „záhadně“ zmizelí v oblasti bermudského trojúhelníku, jsou pomocí stroje času přeneseni do televizního ateliéru 24. století. Domnívajíce se, že se ocitli na neznámém, pustém ostrově, netuší, že svět kolem nich je jedna velká iluze, a že veškeré jejich jednání je pod dohledem kamer.
Výběr účastníků se neomezuje pouze na lidská stvoření, ale jejich „partnery v nouzi“ bývají i mimozemské kreatury či literární postavy. Další vydání pořadu, tentokrát 278., nabízí divákům opravdu pestrou osmičku soutěžících. Pilot a Navigátor americké letky Avenger (Radek Petráš a Tomáš Kadlec), arogantní letuška z New Yorku (Laďka Juřičková/Markéta Břundová), indián Osmahlý do ruda (Jakub Kadlec), francouzská aristokratka Mylady Anastázie (Lenka Líšková/Jana Filová), schizofrenní Sherlock Holmes (Václav Dvořák), Pan Brouček (Jiří Harnach) a mimozemšťan z galaxie Mamuta Wůdžu Wuduóo (Květa Matuštíková).
Postavy doplňuje moderátorka reality show označená jako Dívka z budoucnosti (Markéta Lukšíčková/Petra Jonášová). Stylizace postav a opakovaná gesta a grimasy vedou k zjednodušení jednotlivých figur. Výsledkem jsou průměrné herecké výkony, z nichž nejvíce zaujme Lenka Líšková jako Mylady Anastázie, která svou postavu obdařila přesnou dikcí a smyslem pro detail.
Tvůrci se zřejmě pokusili inscenaci co nejvíce přiblížit současnému divákovi a to prostřednictvím narážek na výrazy dnešní mládeže. Ve víru laciných hlášek, typu „to si dělá kozy, ty vole, schíza, ty krávo, týpek, chyba v Matrixu“ apod., inscenace ztrácí svou původní osobitost. Absence větší inscenační invence v „závěrečné bitce“ a režijní záměr akceptující postavu Wůdžu Wuduóo, zejména svým výtvarným a hereckým ztvárněním, posouvají inscenaci do intencí kvalitní školní podívané. Scéna, sestávající se pouze ze dvou paravánových zástěn po stranách jeviště a z obdélníkové podesty pokryté různými látkami, se ztrácí v tak velkém prostoru, jakým je Bakalův sál. Na druhou stranu nechává vyniknout herecké akci, která je jedinou hybnou silou inscenace.
Absolutnímu divadlu, které stále hledá svoji tvář, se podařilo atraktivním způsobem zobrazit aktuální téma pokleslé televizní zábavy valící se na nás ze všech stran.
Absolutní divadlo – Jiří Harnach: Co se to mrcasí v trojúhelníku. Režie: Jiří Harnach. Premiéra 15. 11. 2008.
Bližší informace na www.cekus.eu