Vyjádření dodavatele:
Také jsem si nenechal ujít promítání prvního E-cinema filmu v našem kině. Po jeho shlédnutí bych potřeboval však vysvětlit několik věcí:
-- Co znamená "vyrobená kopie" filmu Kupec benátský? To, co jsem viděl na plátně mi přišlo, že se jedná o pirátskou kopii získanou levnou kamerou v sále multiplexu. Nechápu, proč v obraze byly "prach a škrábance", které vidíte na plátně při promítání z klasického filmového pásu (už několikrát ohrané kopie). To snad nebyl umělecký záměr tvůrců fimu. Čekal sem DIGITÁLNÍ kvalitu obrazu!
>> Digitální kopie (DCP – Digital Cinema Package) byla vyrobena z filmové 35mm kopie dodané distributorem. Jiný zdroj, bohužel, neměl distributor v tak krátké době k dispozici. Všechny filmové kopie pro distribuci filmu „Kupec benátský“ přišly do České republiky již použité (projekce v Německu) a nebyly již v ideální kvalitě potřebné pro výrobu DCP. Výroba a příprava filmů pro digitální kina vyžaduje hodně času na přípravu a toho jsme v tomto prvním případě moc neměli. Chyby, které daný materiál obsahoval jsme se pochopitelně snažili odstranit, ale vzhledem ke stavu v jakém byl, je odstranění všech chyb nemožné v tak krátkém časovém období. Protože se jedná o rozjezd digitálních projekcí v České republice, je potřeba vzít v úvahu, že všechny články, které se na přípravě digitální kopie musí podílet, se momentálně snaží celý obrovský kolotoč rozjet. Od doplnění nezbytných klauzulí do smluv s producenty, přes sehnání „vhodné“ kopie pro digitální projekci, výrobu titulků, dabingů až po výrobu potřebného počtu digitálních kopií. Aby to nebylo tak jednouché, ne všechno se řeší v rámci jedné nebo dvou firem. Je snad pochopitelné, že časem se všechny tyto problémy vyřeší a po nějaké době si do digitálních projekcí budeme filmy vybírat také podle toho, v jakém jsou stavu originály a materiály pro výrobu DCP. Nyní v začátcích projektu Xtreme Cinemas jsme rádi za každý film, který se podaří sehnat.
-- Proč velikost obrazu byla menší, než plátno kina umožňuje? Obraz filmu byl širokoúhlý, ale tím, že nebyl roztažen na plnou šíři plátna, tak nad horním i dolním okrajem obrazu bylo plátno nevyužité. Projektor snad větší obraz nezvládá?
>> Projektor samozřejmě větší obraz, aby byl na plnou šířku při Cinemascope formátu, zvládá. Kdo se byl podívat 3. ledna 2007 na ukázkových projekcích, tak si toho určitě všiml. Projektor i kinový server byly dodavatelem technologie nastaveny na plnou šíři plátna pro cinemascopickou projekci. Pravděpodobně došlo ke změně nastavení chybou obsluhy.
--Obraz byl poněkud nakřivo a v dolní části ořiznutý tak, že české titulky končily na samé hraně obrazu -- např. z písmena "y" jsme viděli pouze "v".
-- Obraz byl obravdu hodně tmavý (i přehnaný kontrast?). S tím nejspíš souvisí i toto: během první půl hodiny mne začaly pálit oči! Po skončení filmu jsem zjistil, že to nebyl jen můj problém, oči měla značně zarudlé i moje přítelkyně a na stejný problém si stěžovali i naši známí, kteří v kině byli.
-- Na dolní hraně obrazu se v jednom tenkém řádku náhodně objevovaly bílé tečky až čárky. Tento efekt jsem viděl už několikrát na svém počítači u špatně vyrobených (upravených) filmů.
>> Ořez některých titulků vznikl špatným přepisem 35mm kopie ve filmových laboratořích na Barrandově a v tuto chvíli je celý přepis a jeho provedení předmětem reklamačního řízení. Tmavý obraz ve filmu byl částečně záměrem tvůrců, ale přílišná tmavost je také zapříčiněna špatným přepisem.
-- Zvuk jsem také slyšel pouze z předních reproduktorů (film možná nebyl natočen s kvalitním prostorovým zvukem?)
>> Celá zvuková aparatura byla před předáním do užívání nastavena podle norem pro kino projekce. Ne každý film je vybaven kvalitním a zřetelným prostorovým zvukem, v každém případě provedeme v nejbližší době kontrolu zvukového nastavení. Viz http://www.ichotebor.cz/zajimavosti.php?cla_id=803
Jinak film "Obsluhoval jsem anglického krále bude v únoru i v Havl.Brodě.
Věřím,že na digitální podobu si rádi počkáte.