Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) varuje před stále rostoucím počtem případů dopravních nehod zaviněných vlivem nedodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Ve státech Evropské unie je v roce 2007 registrován nárůst překročení nejvyšší dovolené rychlosti o téměř 6 % v místech se stanovenou rychlostí 30 km/h, o 20 % tam, kde platí rychlost 60 km/h a o téměř 40 % tam, kde je rychlostní limit stanoven na 120 km/h. ETSC upozorňuje na skutečnost, že překročení nejvyšší dovolené rychlosti není ani v motoristicky vyspělých státech akceptováno jako společensky neúnosný jev. Bohužel to platí i pro Českou republiku. Jen v několika bodech uvedu důvody pro dodržování rychlosti:
- dodržování 50 km/h - zachrání 3 x více lidí oproti 60 km/h
- nehoda v nižší rychlosti zvyšuje šanci na přežití
- nehoda v nižší rychlosti prokazatelně snižuje riziko smrti pro zranitelné účastníky silničního provozu
- ohleduplná jízda a dodržování 50 km/h pomáhá vytvořit bezpečné prostředí v obci
- při nižší rychlosti se zkracuje i dráha pro zastavení vozidla
- při 60 km/h se prodlužuje dráha zastavení o 9 m oproti 50 km/h
Ve dnech 14.10.2009 až 26.10.2009 byl odborem dopravy a silničního hospodářství Městského úřadu Chotěboř ve spolupráci s Městskou policií Chotěboř, prováděn dopravní průzkum zaměřený na počet projíždějících vozidel a dodržování stanovené rychlosti v obci. Byly vybrány tři lokality. Obec Bílek, jako jedna z místních částí s největší hustotou provozu, kterou protíná silnice druhé třídy spojující Chotěboř a blízké okolí se silnicemi prvních tříd a sousedícím krajem a dvě příjezdové komunikace do města Chotěboř - ulice Havlíčkova a Herrmannova. Na sloupech veřejného osvětlení byly namontovány nenápadné, mnohými řidiči přehlédnuté měřiče rychlosti vozidel. Měření zdarma zajistila odborná firma, která se věnuje problematice zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
V ulici Havlíčkova byl měřící modul namontován asi 200 metrů před Penny marketem ze směru od Havl. Brodu. Bohužel, po třech dnech zařízení přestalo pracovat pro poruchu, ale i tak je řeč statistických čísel zajímavá. Měření začalo ve dnech, kdy nás překvapil první sníh začínající zimní sezóny. Mnozí mají ještě v paměti, jaké byly provozní podmínky na silnicích, a přesto se našli řidiči jedoucí se svým vozidlem rychleji než 90 km/h směrem do centra města. Celkový počet vozidel, počty vozidel jedoucí do města (ve směru) i z města (v protisměru) je uveden v tabulce.
V ulici Herrmannova probíhalo měření po celou dobu bez provozních problémů. I zde se našli chvátající řidiči jedoucí více jak 90km/h za zhoršených sněhových podmínek. V dalších dnech bylo možné spatřit vozidla jedoucí i více jak 100 km/h, a to jak při výjezdu z města na periferii, tak i směrem do centra. Zajímavý je i denní počet projíždějících vozidel v této ulici.
Další měření rychlosti, jak bylo uvedeno, probíhalo v obci Bílek ve směru příjezdu vozidel od Chotěboře. Při převodu statistických údajů na procenta zjistíme, že v porovnání s dalšími sledovanými místy zde projíždí nejvíce řidičů, kteří nerespektují stanovenou rychlost a překračují ji.
Nedodržování a opakované překračování nejvyšší rychlosti vede členské státy Evropské unie k diskusi o zavedení drastických opatření, jako je například konfiskace vozidla tak, jak to navrhuje francouzský prezident Sarkozy. Evropa volá po sjednocení postupu vůči těmto řidičům v rámci přeshraničního policejního postihu, aby ten řidič, který se opakovaně dopouští závažných dopravních přestupků, mezi které překračování nejvyšší dovolené rychlosti nepochybně patří, neměl možnost řídit v celé Evropské unii.
Bc. Pavel Málek
Odbor dopravy a silničního hospodářství
Městský úřad Chotěboř