Kdo jsme?
Především jsme rodiče. Rodiče dětí předškolního věku, kteří spojili své síly k realizaci společného záměru – vzniku alternativní školy. Myšlenka o jejím založení se zrodila u Mgr. Pavly Sedláčkové (absolventky MU, ředitelky a zakladatelky Lesní školky Dvoreček ve Vilémově, studentky waldorfské a intuitivní pedagogiky a lektorky seminářů o výchově dětí), která bude ve škole působit jako hlavní pedagožka (raději říkáme průvodkyně). Pavla s myšlenkou založení školy oslovila chotěbořské rodiče, z nichž vznikl tým, který novou školu postupně vytváří. S podporou paní ředitelky ZŠ Buttulova by se nová škola mohla časem stát alternativní větví této ZŠ.
Co děláme?
Nabízíme dětem bezpečné a láskyplné prostředí bez známkování, zkoušení a srovnávání (bez stresového prostředí), o kterém je známo, že výrazně usnadňuje a urychluje učební procesy. Zachováváme tak vnitřní motivaci učit se. Každé dítě má v sobě obrovskou touhu poznávat a bádat. My se snažíme tuto přirozenou vlastnost podporovat. Naši průvodci prošli intenzivním vzděláváním a mají výjimečné schopnosti, k dětem přistupují s otevřeným, přátelským a respektujícím přístupem.
Respektujeme individualitu dítěte, každé dítě potřebuje jinou míru podnětů, jiné tempo v různých předmětech. Podnětné, zdravé a přátelské prostředí pro naše děti vytváříme v blízkosti anebo přímo v přírodě. Děti budou stále „jednou nohou venku“. Tím zachováme nebo vybudujeme intenzivní vztah k přírodě.
Budeme se učit životem, skutečnými situacemi, na skutečných věcech. Například si sami na malém školním políčku vypěstujeme obilí, sklidíme, vymlátíme, nameleme a upečeme chléb. Hraní bude stále nezbytnou součástí školního dne. Děti se zábavnou, poutavou a přirozenou formou naučí vše potřebné.
V naší škole nechceme klasické vyučovací hodiny a přestávky, žáci budou pracovat v blocích („epochách“), kde bude přihlíženo k jejich aktuálním fyzickým a psychickým potřebám a zájmům. Určité odlišnosti budou i ve výuce písma. Naši žáci se nejprve seznámí s tiskacím písmem, které je pro ně srozumitelnější a přijatelnější. Již od prvního ročníku chceme začít s výukou anglického jazyka - první tři roky bez psaní a čtení - především pomocí jazz chants (zapojení rytmu, pohybu a praktické slovní zásoby). Do prvního ročníku chceme také zahrnout výuku hry na zobcovou flétnu.
Necháváme se inspirovat různými pedagogickými směry, po celém světě rozšířenými a roky ověřenými. Využíváme především prvky intuitivní a waldorfské pedagogiky. Konkrétní vyučovací den i použité metody vždy přizpůsobíme potřebám celé skupinky dětí i momentálním potřebám jednotlivců.
Nabízíme rodičům, aby se spolupodíleli na tvoření naší školy, účastnili se výletů, exkurzí či sami umožnili dětem nahlédnout do své profese či záliby. Zhruba jednou za měsíc budeme pořádat setkání pro celé rodiny, která budou odrazem ročního období, tradičních svátků či místních zvyklostí. (např. Martinská slavnost, Adventní spirála, Vítání jara, Svatojánská slavnost). Pravidelně se budeme scházet s rodiči, abychom společně shrnuli předešlý měsíc a naplánovali ten následující. Mnohé z programů školy budou otevřené i pro sourozence, prarodiče nebo přátele.
Co je náš cíl?
Naším cílem je vybudovat fungující alternativní školu, do které se budou naše děti každé ráno těšit. Chceme tedy přispět ke spokojenosti našich dětí i rodičů.
Praktické informace
První skupinka 15 dětí ve věku 6 – 8 let (smíšená 1. a 2. třída) bude otevřena v září 2016. V prvním školním roce 2016/2017 budou děti zapsány na domácím vzdělávání při ZŠ Buttulova, kde budou také jednou za půl roku přezkušováni na základě svého portfolia. Společná výuka bude probíhat 5 dní v týdnu v dopoledních hodinách. Na odpoledne připravujeme družinu a v případě zájmu i kroužky. Při zájmu bychom pro žáky ze vzdálenějších lokalit mohli zajistit školní minibus.
Pro více informací sledujte náš
facebookový profil. Na tvorbě našich webových stránek pracujeme.
Za celý realizační tým
Ivana Prášková