Na realizaci celého projektu se podílí skupina osmi lidí nadšených pro svobodné vzdělávání. Využíváme zkušeností ze svých profesí v oblastech pedagogiky, lektorské činnosti, managementu, státní správy (ČŠI) apod. Také čerpáme inspiraci z různých komunitních a alternativních (nejčastěji waldorfských) škol po celé republice. Jezdíme na náslechy a konzultace. Hodně blízká je nám svým pojetím např. Základní škola waldorfská Jinonice v Praze. S myšlenkami, které škola zveřejňuje na svých stránkách, souzníme a rádi bychom je tu sdíleli.
„Svět se stále rychleji a podstatněji mění, neustálá změna bude provázet život každého z nás. Má tedy škola sloužit ke vkládání co největšího množství informací do paměti, nebo by měla především naučit myslet, tvořit, cítit, komunikovat a spolupracovat s druhými? Má být dítě po skončení školy podobno naprogramovanému počítači, nebo má být spíše otevřeným tvořivým člověkem? Odpovědi na tyto otázky jsou jasné, a přece na našich školách stále převládá tradiční manipulativní přístup, který chce vnějším působením formovat dítě do patřičného tvaru. Také motivace k učení je vnější – pomocí odměn a trestů v podobě známek.
Waldorfská pedagogika chce naopak rozvíjet dítě zevnitř. Probouzet jeho individuální tvůrčí síly, podporovat celkový rozvoj jeho osobnosti v oblasti rozumu, citu a vůle. Snažíme se o vnitřní motivaci – vzbudit u dětí zájem, touhu po poznávání světa. To vyžaduje, aby učivo bylo pro děti smysluplné, s konkrétním vztahem ke skutečnosti, aby děti mohly spolupracovat a s pomocí učitele se samy dobíraly poznání, aby předměty nebyly izolované, ale prožívány v souvislostech apod. Nepředkládáme žákům hotové skutečnosti, ale vytváříme poznatky spojené s prožitkem, získáváním dovedností, s postojem a názorem. Neplníme vědra, ale snažíme se zapalovat oheň zájmu a poznání, vychovat ne pozorovatele, ale účastníka a tvůrce. Vzdělávání je pro nás nejen intelektualizačním, ale především humanizačním procesem.“
I v naší Svobodné škole Chotěboř budeme usilovat o to, aby naše děti vyrostly v tvořivé a kreativní bytosti, aby byly aktivní, věděly, co chtějí, uměly zhodnotit své síly a jít si za svým cílem. Nebudeme je známkovat, zkoušet a srovnávat. Ani oficiální přezkoušení na škole, kde jsou žáci zapsáni, by nemělo být stresovou situací. Bude vedeno formou rozhovoru nad portfoliem, které si dítě v průběhu roku vytváří. Spolupracujeme se ZŠ Buttulova v Chotěboři, proto přezkoušení většiny našich žáků bude probíhat tam.
MISE – co aktuálně intenzivně děláme
Tvoříme podnětný a láskyplný prostor pro děti a jejich blízké. Podporujeme chuť dětí poznávat svět s respektem k jejich jedinečnosti.
VIZE – kam směřujeme a kde bychom se rádi viděli třeba za pár desítek let
Jsme respektovanou a inspirativní alternativou ve vzdělávání dětí.
HODNOTY – základní pilíře, na nichž stojíme
Komunita
Propojujeme učitele, děti a jejich blízké. Naše vztahy jsou založeny na vzájemném respektu.
Příroda
Příroda je pro nás důležitým zdrojem inspirace. Venkovní aktivity jsou nedílnou součástí našeho dne.
Demokracie
Zapojujeme děti i rodiče do rozhodování o chodu školy. Společné rozhodování pro nás znamená společnou odpovědnost.
Smysluplnost
Učíme se kvůli hlubšímu pochopení sebe a světa, ne kvůli známkám.
Stále máme volná místa pro žáky 1. a 2. třídy.
Pokud byste o nás chtěli vědět víc, popřípadě nás kontaktovat, vstupte na naše
webové stránky.