Minulý článek o plánovaném průtahu přes Chotěboř byl otištěn současně v Echu a na iChotebor. V Echu byla zároveň otištěna odpověď ing. arch. Stratila, kde uváděl důvody pro tento záměr. Zaslal jsem do Echa následující reakci, tu ale odmítli otisknout se zdůvodněním, že na stránkách Echa se polemika nepovede, ačkoli jsem vyzýval k veřejné diskusi. Tento přístup by měl být varováním pro občany pro příští volby, jak si koalice vedoucí město představuje komunikaci s občany.
Odkazuji tedy na článek ing. arch. Stratila v Echu a jím uváděné důvody pro průtah. Přesto tyto informace neodpovídají plně na moji, asi ne dostatečně jasně formulovanou, otázku. Chceme, aby byla Chotěboř městem pro lidi nebo pro automobily? Důvody uváděně pro přeložku, ačkoli tak vypadají, nejsou důvody pro lidi, ale pro automobily. Každé zlepšení situace pro pohyb automobilů ve městě vede vždy k nárůstu počtu automobilů a tím ke zvýšení negativních vlivů. Ano, pro obyvatele ulic Riegrova, Palackého, Krále Jana a náměstí by došlo k částečnému zlepšení situace, na úkor jiných, ale celková situace v Chotěboři by byla horší. Česká republika se stála katedrálou automobilů, kde jsou lidé obětováni na oltář toho nejhoršího ze všech bohů – boha Konzumu. Přitom automobil je výtvor na vymření. Ačkoli o tom světoví vůdci (o všech našich vládách ani nemluvě) z pochopitelných důvodů mlčí, éra ropy se chýlí ke konci. Během několika příštích let dojde k vyvrcholení její těžby a pak bude následovat pád dolů. A představy náhrady ropy jinými palivy (biopaliva, vodík) jsou velmi, velmi naivní. Ne že by to nebylo technicky možné, ale nebudou energetické zdroje pro jejich výrobu. Odkazuji na mé články publikované částečně v Echu, nyní publikované všechny zde na iChotebor.
Ale zpátky do Chotěboře. Převážná část dopravy v Chotěboři je asi opravdu cílová, ale ani průběžnou bych nepodceňoval. Jaké jsou pro to důvody?
S těmito příčinami město Chotěboř nic nenadělá. Jedinou šancí je nesedět doma na zadku a nadávat u zpráv, ale jít k volbám a volit strany, které podpoří hromadnou dopravu. Bohužel mimo jediné, opravdu levicové strany, to žádná strana ve skutečnosti nemá v úmyslu, ani Zelení. Další důvody jsou méně podstatné.
A že je přeložka obsažena i v konceptu územního plánu kraje Vysočina. Kdyby nebyla v územním plánu města Chotěboř, neobjevila by se ani v krajském. Tím spíš by měla být z územního plánu Chotěboře odstraněna.
Cílem tohoto povídání okolo přeložky je vyvolání veřejné diskuse, jak zlepšit situaci v Chotěboři. A to se netýká jen přeložky, ale celkové koncepce územního plánu. Protože dříve se žádná veřejná diskuse nevedla. Současný územní plán byl schvalován ještě v polistopadové euforii s industriálně konzumním myšlením. Klimatické změny a konec éry fosilních paliv velmi výrazně změní situaci. Pokud se tomu nepřizpůsobíme, stane se Chotěboř skansenem industriálně konzumního přístupu, nikoli městem pro lidi. Nebojme se proto přinést nové nápady, i kdyby vypadali sebe bláznivěji. Jejich výsledkem a průsečíkem může nakonec být něco pozitivního pro řešení problému. Jak bych si řešení představoval já, nastíním v dalším článku.
Truhlářské potřeby TP
Velkoobchod s truhlářskými potřebami Chotěboř.
Ubytování na Vysočině
ekologické zemědělství, bedýnky