Digitalizace kina mýma očima (a ušima)
Datum: 4. leden 2007, 09:31
Autor: Jan Pavlas
Rubrika: Reportáže
3. ledna proběhla předváděčka "zdigitalizovaného" kina v Chotěboři, ve kterém je umístěn nový, digitální systém promítání (prozatím vedle stávajícího pásu 35mm) a instalován nový systém ozvučení. Od 15 do 19 hodin se opakovaně promítala sekvence několika minutových ukázek, které můžete najít také na www.wmvhd.com , občas proložená krátkými pohádkami pro nejmenší návštěvníky. Udělal jsem si čas, abych si šel obraz prohlédnou a zvuk poslechnout, promluvil jsem si rovněž se zástupcem dodavatele celého systému a zde jsou moje dojmy a postřehy. Začátkem musím říci, že mám sice jistý přehled ve zvukové a výpočetní technice, nikoliv však v kinotechnice.
Zvuk: Zamířil jsem nejprve do míst, kde by měl být ideální poslech z předních reprosoustav. Tím místem je přibližně 9. řada odspoda ( rovnostranný trojúhelník Vaší hlavy a postranních reprosoustav ). Poslechl jsem si celou promítanou sekvenci a slyšel následující. Ukázky promítané ve stereu byly po zvukové stránce v pořádku, zvuk byl příjemný dostatečně hutný a teplý, s výškami cinkavými, nikoliv však ostrými ( díky tweeterům v 3pásmových kompaktech ) a domnívám se, že byl, ne-li lepší, tak rozhodně srovnatelný se starým ozvučením. To by ale chtělo bezprostřední srovnání, které se ovšem nekonalo. Ve vícekanálovém zvuku systému 5.1 by se měly uplatnit dvě čelní reprosoustavy, umístěné po stranách pódia, centrální, umístěná uprostřed za pódiem pod plátnem a dvě zadní reprosoustavy. V okamžiku, kdy se ozval zvuk 5.1, projevily se naplno přednosti instalovaného systému. Díky dobré akustice kina, se kterou bych rozhodně nic nedělal, byl prostorový zvuk na pouštěných ukázkách velmi příjemný a krásně čitelný. Zvuky, přecházející mezi pásmy, byly v plynulých přechodech opravdu plynulé ( letící předmět apod. ), skokové změny se do sebe zvukově neprolínaly a nadchl mě subbas, který dokázal vyvinout velký akustický tlak a uměl tak vytvořit bytelný fundament celému zvukovému spektru. Tohle by jste ze starého systému neuslyšeli. Při opakování vysílaných sekvencí jsem se stěhoval z místa na místo, poslouchal jsem i v kritických místech, jako je spodní řada, nebo levá, či pravá strana, horní řada a tak mám pro zvukové fajnšmekry jedno doporučení. Ideální poslech vícekanálového zvuku budete mít přibližně 3 nebo 4 řadu shora. Pochopitelně uprostřed řady. Tím se trochu mění atraktivita míst. Dříve jsme se předháněli, kdo se dostane do nejvyšší řady. V tomhle místě Vás bohužel zvuk ze zadních reprosoustav trochu "přestřelí", takže dojem z 5.1 není tak dokonalý. Ve spodní řadě je znát poněkud horší čitelnost ve výškách, počínaje zhruba 3. řadou je to myslím už v pořádku.
Obraz: Opět platí, že nejlepší by bylo bezprostřední srovnání s analogem. Promítané ukázky byly voleny tak, aby ukázaly kvality digitálního obrazu v problematických situacích, takže se objevily noční scény, mlha, podmořský svět, překrásné záběry z letadla a mnoho dalšího. Pokud jsem seděl uprostřed kina zdál se mi obraz velmi dobrý a ani při pomalém švengu kamerou nebyly znát nežádoucí artefakty za pohybem. Kdo z Vás si už doma vyráběl DVD, jistě ví, o čem mluvím. Tady podobné vady nehledejte. Když jsem se posadil blíže k plátnu a pořádně napjal zrak, tak jsem zahlédl mírnou pixelizaci (kostičkování) obrazu. Když jsem šel až do první řady, abych zjistil, jak hodně bude pixelizace vidět, musel jsem se zasmát předchozímu úsudku. Pokud někdo z Vás, až navštíví digitální promítání, tuto pixelizaci ve spodních řadách uvidí, vězte, že obraz je v naprostém pořádku a Vám se podařilo zahlédnout strukturu plátna. Vždyť datový tok se pohybuje někde okolo 200Mbps oproti DVD za použití kodeku MPEG-2, kde je maximální datový tok 11 Mbps. Platí samozřejmě, že nejlepší zážitek z obrazu budete mít v horní části kina, jednak díky odstupu od plátna, jednak kvůli výšce plátna oproti očím. Takže ideálním pro sledování promítání ve stereu jsou horní řady, pro filmy ve zvukovém formátu 5.1 (ev. 7.1) je to 3 řada odshora a níž od ní. Tak mě napadlo, že by programy měly obsahovat údaj o tom, v jakém formátu se promítá (pokud tomu tak již není). U řady lidí to může být rozhodující, zda do kina půjdou, nebo ne.
Trochu technických informací a další odkazy naleznete v pokračování tohoto článku na www.infobar.cz
Jan Pavlas, AudioStudio Chotěboř
Komentáře:
Titulek: Digi
Tak tohle mne moc nebere, nechodil jsem předtím, těžko budu chodit i nyní. Jen jedna vyjímka bude, pokud se sem dostane film Obsluhoval jsem anglického krále.
Titulek: chybějící komentář
nějak mi tu chybí komentář Václava Pravdy.
Sem s ním....
Titulek: Re:Digi
jestli Ty v tom nehraješ Milane!?:)
Titulek: Re:Re:Digi
Máš pravdu. Zahráli jsme si v tom filmu dva z Chotěboře.
Titulek:
Od té doby, kdy někdo vydávající se za místostarostu poslal stížnost mému zaměstnavateli na to, že se občas v pracovní době (která u mě činí čistého času 10 hodin) podívám na iChotěboř a NOTEblog a píšu tam komentřáře, píšu příspěvky zásadně až večer. Ještě pro vysvětlení těm, kteří mi úplně neporozuměli - nezpochybňuji, že možnost digitální projekce v chotěbořském kině je přínosem, že kvalita zvukové aparatury je jistě vyšší. Moje námitky se týkají toho, že digitalizace, tak jak byla navržena, je zbytečně luxusní, ačkoliv současně s tím chybí spousta peněz na jiné oblasti, které by dokonce mohly městu přinášet peníze nebo jsou pro občany nebo pro rozvoj kultury potřebnější. Plus to, že ekonomicky to nemůže vycházet, jak ukazují desítky příkladů rušených kin. Takže k tomuto článku i k jeho delší podobě mohu dodat jen to, že si musíme počkat na zveřejnění parametrů a cen nového řešení nasazeného v Chotěboři, protože dle telefonické informace od pana Stránského vyplynulo, že digitalizace proběhla dle upravené nabídky, nikoliv dle původní. K tomuto článku bych ještě dodal, že při rozměrech plátna 18x3 metry je velikost jednoho pixelu 9 mm při plném HDTV rozlišení a 25 mm při běžné DVD projekci. Z toho vyplývá, že pixelace reálně musí být vidět z prvních řad (stejně jako byla vidět při digiprojekci s vysokým rozlišením u filmu Star Wars III, na kterém jsem byl v Praze) a že se nemohlo jednat o strukturu plátna, protože to jistě nemá 9 milimetrová vlákna.
Titulek: Re:Re:Re: Digi
Myslím si, že každý má svůj kousek pravdy a těžko mít za zlé komukoli jeho názor, ať je to Petr, Pavel nebo Václav. Každý z nás má oblast kterou preferuje, někdo sport, někdo kulturu. A když už kulturu, tak někdo film, někdo divadlo a někdo muziku. Já osobně jsem rád, že k digitalizaci došlo a budoucnosti kina držím palce a to obecně, nejen v Chěboři. Zvykli jsme si všichni sedět u televize a tam si stěžovat co všechno je špatně. Netrvrdím, že bych radši neseděl na poholných sedadlech, ale sedadla bez dobrého filmu jsou k ničemu. Přál bych si víc peněz do sportu, ale asi nejde všechno najednou, tak zaplať Pán Bůh, že se tu mění alespoň něco, snad se dočkáme i změn dalších. Bez jakékoli ironie si dovolím oponovat panu Pravdovi v jediném. Netroufám si tvrdit na 100%, že jsem přesný, ale plátno v kině odhaduji na cca 8m, ne na 18. Tím mi vychází jeden pixel na 4mm a i se zdravýma očima si myslím, že 4mm nerozeznám ani z první řady, do které si ale stejně nesednu, protože si nechám poradit a chci si užít dobrý zvuk, tak půjdu do 3. nebo dál. Možná, že když budeme chodit víc do kina místo gauče a TV, pomůžeme vydělat i na ty sedačky, i když popcorn mi nechybí. Jestli se ty digitální filmy časem rozjedou, určitě bude fajn ušetřit na vstupném 300,-Kč oproti Hradci + za benzín. Možná, že když vyvineme aktivitu třeba v podpoře mladých kluků a holek ve sportu, dočkáme se taky změn k lepšímu. Město nás asi samo o sobě nespasí.
Titulek: Re:Re:Re:Re: Digi
Opakuji, že vůbec nejsem proti digitalizaci kina, naopak. Ale jsem proti tomu, že byla provedena zbytečně luxusně = draho a že proběhla dříve, než skutečné INVESTICE do kultury a do kina, které mohly přinést rozvoj ve více oblastech kultury a mohly i přinést peníze na tu luxusní digitalizaci. A na závěr pár faktů o filmech vybraných pro digitální premiéru. Kupec benátský je film z roku 2004, tedy je opravdovým zájemcům dostupný ke stažení i na DVD, premiéru v ČR měl 30.11. a nemá tedy současnou premiéru v hlavních kinech v ČR a v Chotěboři, což měla být hlavní proklamovaná výhoda. Dále to je film kvalitní (72% na IMDB), ale tématem nepříliš atraktivní, bez marketingové podpory, distribuovaný málo známým a malým distributorem Blue Sky Film a těžko tedy zaujme velké publikum a zvýší návštěvnost. Rovněž film Pravidla lži měl v ČR premiéru 30.11. a tedy rovněž nejde o současnou premiéru. Je to rovněž pro masy hůře stravitelný film "Psychologické drama z prostředí terapeutické komunity", přestože s vysokým hodnocením 74% na ČSFD.
Titulek: Re:Re:Re:Re: Digi
Co se týká rozměrů plátna, vyšel jsem z původní nabídky pro digitalizaci kina.
Každý si jistě udělá názor na to, zda občané města mají chodit na filmy do kina ne ze zájmu, ale proto, aby svými těžce vydělanými penězi zaplatili zbytečné rozhazování peněz z obecního rozpočtu.
Titulek: A ještě vstupné
Cena vstupenek na oba filmy je 60,- Kč, tedy nikoliv méně, než u projekce běžného filmu. To je další rozpor mezi uvedenými argumenty pro toto digi kino a realitou.
Titulek: Re:Re:Re:Re:Re: Digi
"Petr Pavel Václav" měl pravdu, plátno je skutečně jen 8 m a tedy pixelace nehraje takovou roli.